Jag har alltid drömt om att bli en IT-brandman

av | feb 7, 2018 | Blogg

Vi inom IT-branschen har en stor utmaning. Vi måste göra IT förståeligt för alla, istället för att hela tiden vända oss till tekniker. Jag vill prata ett språk som vd:ar och ekonomer förstår -bara då kan de se hur vi kan hjälpa dem till en bättre och enklare vardag.  Utan oönskade IT-bränder och kostnader.

Säljer IT-lösningar och IT-tjänster

Det som var svårast som ny på X-Border var att lära sig allt om utbudet. Jag trodde att jag kunde en hel del efter lång erfarenhet av försäljning inom IT. Tidigare såg jag exempelvis servrar som hårdvara. Men på X-Border har jag insett att en server är mycket mer. Det är en plattform som hjälper våra kunder att öka sin lönsamhet.

Jag kom från ett jobb med stort fokus på produkter. Och på X-Border ägnar vi oss åt IT-lösningar och IT-tjänster. Så det har varit väldigt mycket nytt att sätta sig in i. För att nämna några exempel: systemlicenser – vad är det? Hur viktigt är det med el i ett datacenter? Hur mycket kostar den kyla som krävs i ett företagsnätverk?

En genomtänkt IT-infrastruktur effektiviserar arbetet

Många prioriterar inte IT förrän det blir ett problem och då blir det bråttom. Brukar du ta de bästa besluten när du har bråttom? Det gör inte jag i alla fall. Och därför är det viktigt att tänka efter före – att sätta en IT-strategi och välja de IT-lösningar, plattformar och cloud-tjänster som passar just din verksamhet bäst. Att se till att ha backup och ha koll på säkerheten. Och att just därför välja en trygg IT-support, som inte bara kan hjälpa dig med alla dessa val, utan också se till att det bara fungerar.

Bra IT-lösningar gör att folk mår bra på jobbet

Min roll som säljare av IT-tjänster och lösningar handlar främst om att förhindra att det brinner och förebygga problem. Och det gäller inte bara tekniska problem, utan att även se till att skapa en bra och trivsam arbetsmiljö. Förutom att det tekniska ska funka så spelar IT-miljön en väldigt stor roll för arbetsmiljön. Den som är duktig på att hitta IT-lösningar kan förebygga många problem och onödiga irritationer i vardagen.

Jag gillar att få folk att må bättre genom en välfungerande IT-miljö. Det kan handla om en telefonväxel som skapar utrymme och sparar tid, eller licenser i Office 365 som inte kostar mer än de smakar, utan som motsvarar de faktiska behoven.

Vi vill leverera IT som alla förstår

Jag måste återkomma till min första vecka som anställd på X-Border. Jag upptäckte inte bara hur lite jag själv kunde, utan också hur lite de flesta kan. Det chockade mig faktiskt hur dålig koll många har på sin IT-miljö. Och det väckte en stark vilja att få fler att förstå vad som är viktigt och hur mycket det går att göra för att förbättra och förebygga.

Många tar till exempel för givet att alla bilder är sparade i molntjänsten om telefonen försvinner. Men vad händer om någon raderar de bilder du lagrat i molnet då? Backup backup backup – vikten av det kan jag inte understryka nog.

Jag har blivit mycket mer teknisk och lärt mig betydligt mer om IT-infrastruktur tack vare mina första månader på X-Border. Det tog tid att förstå vad vi faktiskt säljer. Så du som känner att du inte kan något alls om IT-drift eller IT-infrastruktur, du som tycker att ord som molntjänster, webbhotell, servrar och brandväggar låter som rena grekiskan – hör av dig. Jag förstår dig. Och jag vill hjälpa dig. Inte bara att släcka dina bränder, utan helst av allt förebygga dem.

 

Share This